dissabte, 7 de juny del 2014
Primeres Colònies Escolars de Vacances (1906)
La creació de les (PCEV) va ser l’any 1906.Colònies que es deuen en gran part al President de la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona,l’Hermenegild Giner de los Rios,qui va proposar a la Corporació Municipal l’establiment d’aquest servei per als escolars de la Capital de Catalunya.Els Degans dels Mestres de les Escoles Públiques (DMEP) eren els encarregats per dirigir aquestes experiències,la proposta de les quals l’aprovava la Comissió de Colònies Escolars de l’Ajuntament i les Escoles de Bosc de Montjuïc,l’entitat establerta per vetllar pel seu bon funcionament-
Colònies Escolars instal.lades en els diferents anys: Cabdella (Pallars Jussà),Ptrats de Jussanès (Osona),Vilamar (Calafell) –Garraf-,Turissa (Tossa de Mar)- La Selva-.Són els assaigs més reeixits d’Educació Activa que ha pogut tenir Catalunya-.
Any 1923
*El pedagog universal català l'Artur Martorell Organitza la -Colònia Escolar de Vilamar (Calafell)-,creada l’any 1922 per l’Assessoria Tècnica com a alternativa a les que ja existien-.El Director va ser fins l’acabament de la Dictadura militar,en Pere Vergés-.Vilamar va ser un assaig,on els nois i les noies que hi van participar,van aconseguie crear una veritable República d’Infants,estructurada d’una manera jeràrquica entre la Mainada: l’individu,el cap de família,el cap de casa,el batlle de barri i el president del poble-.
*La “casa” era era la fonamental cèl.lula del funcionament de la Colònia Escolar-.Cada dues casetes formaven una Vila,separades per un jardinet,l’una l’ocupaven els nois i l’altra les noies-.
*De les viles,en feien barris i dels barris va sorgir el poble de Vilamar-.Amb Vilamar,es va realitzar una innovació revolucionària a Catalunya:l’Escola Activa i l’Autogovern pels mateixos alumnes-.Clar i català,els espais no curriculars són decisius en el creixement dels infants.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Colònies republicanes
ResponEliminaArriben les colònies. Però no tots els nois i noies hi poden accedir, i el valor educatiu de les sortides a l'aire lliure i la natura no té preu. Per això cal tenir en compte el crit d'alerta del síndic. Les desigualtats socials comencen a fer-se enormes i la diferència entre els qui poden accedir-hi i els que no, també massa evident. Ara que es debat sobre el rei, no és sobrer recordar que els precursors de les colònies van ser els mestres de la República. També eren temps difícils, però van tirar-les endavant. No podien fer-ho de forma generalitzada, però s'enduien joves a la platja o a la muntanya, els que patien malalties respiratòries. Prenem aquelles incipients colònies com a exemple de dedicació a la formació dels joves, i d'avenç del republicanisme