dimecres, 25 de juny del 2014
Any 1898 i segle XIX:la Unió Catalanista
A finals de l'any 1898 es va crear l'Agrupació Protectora de l'Ensenyança Catalana (APEC) en un acte en què els que participaven acordaren: "Constituir una Agrupació Protectora de l'Ensenyança Catalana", adoptant la reglamentació que apropiadament brinda la "Unió Catalanista" i a la qual entitat s'adhereix aquesta Agrupació per a coadjuvar als seus fins en general.
*Tot seguit fou acordat també, a proposta del senyor Ciurana, fossin tres i no més els càrrecs de la Junta Directiva, resultant elegits los següents: President, En Josep Fiter i Inglès; Tresorer, Francisco Figueras; Secretari, Enric Ciurana".
*Any 1902,l'"AgPed" es va transformar en l' "Associació Protectora de l'Ensenyança Catalana (APEC)". L'APEC va nèixer lligada a la "Unió Catalanista",que ben aviat mostrà que els seus objectius tenien poca relació amb les opcions polítiques concretes i que el que pretenia era crear una escola catalana, amb tot el que això comportava, amb la qual se sentís implicada la societat catalana, tant des de les institucions públiques i privades, com des dels individus. Escoles, mestres, cursos d'estiu, concursos de llengua i d'història, llibres...!
*El Moviment va anar creixent sobretot a partir de 1916, quan cal destacar les aportacions dels socis americans. A principis dels anys 20 es produí el moment de màxima esplendor de l'APEC, que sobrepassà els 10.000 socis i comptava amb l'adhesió de la Mancumunitat, Ajuntaments i altres Institucions.
*L'any 1923, però, la Dictadura de Primo de Ribera va suposar una notable davallada de la seva expansió, encara que va continuar les diverses tasques en què es trobava implicada, que, inevitablement, van acabar l'any 1939 amb la fi de la guerra civil.
*No em propuso recordar la història de l'APEC, i,resseguir la seva trajectòria i les vinculacions que tingué amb altres institucions pot consultar Pàtria i escola.Des d'aquí únicament podreu entreveure la importantíssima tasca que l'APEC va fer en el camp de la renovació pedagògica a través dels textos d'algunes de les obres que va anar publicant per a ús d'infants i de joves de parla catalana.
*Es tractava de llibres innovadors, escrits per professionals de prestigi, que encara avui se'ns presenten com a models a tenir en compte, sobretot en el seu vessant didàctic, i que, amb freqüència, marcaren un abans i un després en la història de l'ensenyament en el nostre país.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada