54 QUADRES
L'Espai Thyssen de Sant Feliu repassa l'estètica paisatgista amb Sisley, Kandinsky i Hopper
Directori
Un total de 54 quadres de la col·lecció privada de la baronessa Thyssen Carmen Cervera repassen la història estètica del paisatge des del segle XIX fins a les avantguardes del segle XX, amb 14 obres mai exposades, a la mostra 'Sisley-Kandinsky-Hopper. Col·lecció Carmen Thyssen' de l'Espai Thyssen de Sant Feliu de Guíxols (Girona), i que ha presentat la mateixa baronessa aquest divendres.
Segons ha explicat la comissaria de l'exposició en roda de premsa, Pilar Giró, aquests quadres procedeixen del museu Thyssen-Bornemisza de Madrid i del Museu Carmen Thyssen de Málaga, i recorren les albors del naturalisme, passant pel romanticisme, recalant en la construcció de l'impressionisme, fins a culminar en els moviments expressionista, fauvista, constructivista i orfista.L'exposició, que podrà veure's des d'aquest diumenge i fins al 13 d'octubre, té obres dels artistes locals Josep Amat i Pagès, Emili Grau Sala, Ramon Martí i Alsina, Modest Urgell, a més dels internacionals Eugène Boudin, Robert Delaunay, Paul Gauguin, Alfred Sisley, Wassily Kandinsky, Edward Hopper i Thomas Birch, entre molts altres.
Segons Va girar, l'exposició està construïda al voltant un fil conductor: l'"ànima del paisatge" en una època en la qual evoluciona molt la percepció que els artistes tenen del seu entorn, a més d'aportar una perspectiva local-internacional perquè posa en relleu la pintura catalana d'aquella època.
Tot i que les sales "dialoguen" unes amb les altres des del romanticisme fins a les avantguardes, l'exposició es divideix, primerament en 'Transcendència del realisme', que és una captació de la realitat amb vocació de versemblança, un "elogi de la bellesa", evolucionant d'un paisatge humanitzat cap a un naturalista, que tendeix a captar els sensacions viscudes.
Un segon espai, la 'Fragmentació de la llum', aborda l'interès dels artistes per captar l'instant fugaç dins d'un esperit d'època molt científic, que els indueix a pintar l'ànima del paisatge més que aquest en si.
A l'últim apartat, 'La transfiguració del color', la pintura entra en una visió més subjectiva del món de la mà de les primeres avantguardes, amb formes modificades amb la força del color i el gest i anteposant el sentiment en un camí cap a l'abstracció: "Es posen a flor de pell les emocions del paisatge".
Entre les 14 obres que mai han estat exposades, es trobes algunes de Ramon Martí Alsina, Emili Grau Sala, Ramon Sanvisens, Casimir Tarrassó, entre d'altres, i que augura que "sorprendran" als visitants.
LA BARONESSA DE SANT FELIU
La baronessa ha aplaudit l'organització d'aquesta exposició i ha exalçat també el seu catàleg abans de confessar que és també una gran col·leccionista de catàlegs expositius: "La qualitat a l'art dura i perdura amb el seu verdader valor", ha dit també la baronessa, qui ha recordat les seves arrels barcelonines i, especialment, la seva vinculació afectiva amb Sant Feliu de Guíxols, d'on verdaderament se sent, ha subratllat.Sobre les negociacions per incloure quadres en l'anomenada Esplanada dels Museus de Montjuïc, la baronessa ha explicat que la voluntat és fer com una illa dels museus a la berlinesa, i que "només pot aportar coses bones".
"M'agradaria molt estar i sé que necessiten que jo estigui allà per portar-ho a terme perquè és molt important la meva col·lecció i pel cognom Thyssen, de col·leccionistes", ha explicat la baronessa, sense concretar la quantitat de quadres que podrien viatjar a Barcelona.
De fet, entre les 1.300 obres de la seva col·lecció, ha assegurat que "hi ha per a tots", referint-se a la situació del Museu Thyssen-Bornemisza de Madrid, al qual a partir de novembre caducarà la cessió en préstec a l'Estat de la col·lecció de la baronessa, i sobre la qual no hi ha acord
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada