dimecres, 21 de maig del 2014

El Funcionament democràtic de les Escoles variarà.

Les noves Lleis d’Educació, la de l’Estat espanyol, coneguda per la LOMQE o Llei Wert,i també en part la de Catalunya ,la L.E.C. treuen capacitat de decisió en aquells temes transcendents sobre l’Escola als Consells Escolars del Centres Educatius. *Els Consells Escolars de Centre, cal dir-ne eren una “rara avis” en el conglomerat de l’Administració educativa, un òrgan participat per tots el sectors implicats en els processos educatius, des de l’Administració fins el Personal no Docent, inclosos els alumnes, si bé aquests, amb alguna restricció. Algú s’imagina un Consell Escolar de Centre,decisori participat pels integrants del sector en temes de Sanitat?, hi entenc que no fos sobre les Prescripcions facultatives –en Educació també n’ès en els línies generals- però sí sobre l’Organització per exemple. *Fins ara el Consell Escolar de cada Escola decidia en aspectes tants estructurants com en l’Aprovació del Projecte Educatiu de Centre (PEC),és a dir, la Carta d’Identitat de l’Escola; a partir d’ara el només serà un òrgan consultiu, que ja és important, però -perd la capacitat clau en qualsevol funcionament democràtic-, el “decidir” que tant bé coneixen i reclamen i reivindiquen els catalans. *La nova Legislació –LOMQE i LEC- deixa només capacitat decisòria en el tema del Pressupost, però ni en el PEC (projecte educatiu de centre) que passa ser responsabilitat dels Directors i per tant trenca la línia de que el PEC era un element participat i decidit per tots els estaments, com així mateix impedeix la Moció de censura i Revocació sobre l’Equip Directiu que fins ara era possible i en el cas de l’Escola Privada Concertada s’elimina el Representant Municipal, per tant l’Administració Pública perd la possibilitat de conèixer com es gestionen els diners públics. *A Catalunya,clar i català, ja és va treure -la capacitat de decisió d’elecció del Director- que ara passa per altres paràmetres més vinculats a l’Administració catalana que no pas a la Voluntat Col•lectiva de l’Escola. Aquesta decisió ja ha estat contestada des de diversos Sectors Educatius per tal d’evitar que es pugui caure en l’amiguisme i en no fer prevaldre altres mèrits davant altres factors. *La mesura vol garantir -a priori- els equips sòlids i consolidats i també una certa cohesió en l’aplicació del Projecte Educatiu de Centre (PEC). Serà això així...?. No n’hi ha encara ni experiència ni prou casuística per avaluar-ne, però d’aquí uns anys en parlarem, d’això n’estic més que segur.Els Consells Escolars tal i com han vingut funcionant han estat raonablement positius ja que han permès per una banda estimular la participació de les famílies en la construcció del PEC a on els seus fills es formen i per altra banda aquesta participació creiem que ha trencar l‘històric corporativisme que el professorat seguia mantenint en algunes escoles. Al principi costava activar la participació de les famílies però, ara per ara, ja són moltes les famílies que ja hi participen com a representants del seus sector en la presa de decisions a nivell d’escola i això ha esdevingut molt important. *I per altra banda -la participació dels Representants dels Ajuntaments ha portat a l’Administració de proximitat com són els Ajuntaments a saber de primera mà quin són els problemes que les afecten i poden actuar i també el funcionament, voluntats i realitat de l’escola de la ciutat i com poden actuar encara més en l’entorn social.Les decisions preses col•lectivament tenien un major legitimitat i aconseguien que l’activitat de els famílies fos molt més reconegudes en tant que la implicació del centre era molta. *Clar i català,deixar als Consells Escolars amb la funció “d’avalar la programació general del centre, sense perjudici de les competències del Claustre de Professors, i conèixer les Candidatures a la Direcció escolar, dels projectes de direcció presentats pels candidats...” és ,creiem-ne “Un retrocés que debilitarà l’escola i difuminarà el paper que fins ara han tingut en els gran decisions de les escoles que per ser col•lectives tenien una legitimitat inqüestionable” (sic). *Acabarà aquesta crisi escolar – si és que algun dia s’acaba- n’hi hauran deixat l‘escola als nivells que tenia als anys setanta. *Entre les Retallades Econòmiques que afecten els Serveis Educatius de manera ja constatable ,hores d’ara ens decapiten els -Òrgans de Decisió que fins ara han funcionat correctament- però,clar i català es tracta de -Jerarquitzar el Sistema. i de treure-li la capacitat transformadora, simplement sembla que vulguin que sigui corretja transmissora del sistema més que una escola qüestionadora i per tant que avanci i que formi l’alumnat com a veritables ciutadans, amb els canvis i les retallades altre cop volen súbdits. *Fem passos enrere.Sembla que tornem als temps de la Transició. La lluita doncs per recuperar el que es tenia serà llarga un altre cop.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada