dilluns, 4 d’agost del 2014

En Joaquim Solà,Mestre i Acadèmic Reial (1805)

En Joaquim Solà,Mestre de Sitges i Acadèmic Reial,informa l’Ajuntament de la vila en aquests termes: *En Joaquim Solà,mestre de primeres lletres,Numerari del Reial Col.legi Acadèmic de la ciutat de Barcelona,a més de mestre de Sitges haig de manifestar que en atenció d’haver fet un recurs als Jutges i al Col.legi Acadèmic pel gran perjudici que està causant a la vila la nova Escola particular oberta al febrer-1805 al C/ Oncinelles,el mestre de la qual és en Francesc Siexe,natural de França,manifesto que no haurien d’haver permès l’obertura d’aquesta Escola particular per moltes raons,a més que a Sitges en tenim oberta l’Escola municipal de nois,el mestre de la qual sóc jo mateix,doncs recomanat tant pels Jutges com pel Reial Col.legi Acadèmic,com consta als escrits a l’Ajuntament de Sitges,aquest mestre francès molts dies,abans d’obrir la seva escola particular vé a casa meva amb cara d’ovella i cor de llop per dir-me el que segueix: *Sr Joaquim,encara que és veritat que intento obrir una Escola particular a Sitges per a la que en tinc el permís d’algun Regidor municipal,podeu estar segur que no li us faré cap mal,ni causar-vos el menor dany escolar;que a més en donarà el llistat dels alumnes no fos el cas que alguns nois vinguin a la seva escola particular per tal de retornar-los-en,com és just,a l’Escola pública que jo dirigeixo”-. *Ara bé,aquest mestre francès,un cop oberta la seva escola particular,observo que el primer dia em falten alumnes,el segon dia més.el 3r dia molts més i així successivament-.Es disculpa dient-me que ell també ha de menjar,malgrat que sap que és un intrús en l’Ensenyament primari,tot perjudicant,greument,la Germandat de Sant Telm-.Davnt això vaig fer un recurs tant als Jutges protectors de la vila com al Col.legi Acadèmic perquè hi resolguin aquest problema d’intrusisme-.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada