diumenge, 9 de març del 2014

Per a què serveix l'Escola a Catalunya (2014)

La finalitat de l’Educació és fer ciutadans lliures i crítics. I seria terrible posar l’Educació al servei del mercat. Però...de què serveix tenir una gran Educació si no la podem aplicar a la vida laboral? I, atenció, també al revés, per què quan un vol anar perseguint el Mercat Laboral resulta que sempre es queda enrere, perquè el -Mercat de la feina- va més ràpid que el de l’Educació. *Tothom coneix el cas finlandès, on els alumnes són eficaços i feliços, perquè ningú se sent marginat. S’han ocupat de la gent que corre el risc de quedar-se enrere, però sense esperar-se als 15 anys sinó fent-ho molt més aviat.I després han donat prestigi, flexibilitat, capacitat i autonomia als mestres. *És molt difícil encertar-la en Educació, però el més important de tot és això: si vols que un Sistema Educatiu funcioni bé, ocupa’t dels Mestres...!.Quan dic “ocupa’t” vol dir “prepara’ls millor”?.El més important de l’Educació és fer-la amb ganes. I els països que més bé funcionen en Educació no són aquells on els mestres estan més ben pagats, sinó que són els països on tenen més prestigi i capacitat d’iniciativa. És molt difícil ensenyar bé si no s’està motivat. *I és molt difícil estar motivat si s’han de seguir instruccions d’algú que te les envia des de la capital. La capacitat d’un Mestre i d’un Director d’escola de poder orientar els seus estudiants és el que al final motiva els Professionals i fa que l’Educació acabi sent bona.Finlàndia sempre treu bons resultats a l’informe PISA, però ara estem veient com alguns països asiàtics li estan passant al davant. En un país com Espanya, amb un 50% de taxa d’atur juvenil, passarà això i passaran coses pitjors.. *A la Xina hi ha sis milions de nens de sis anys. El 60% d’aquests nens quan arribin al Mercat de Treball faran una feina que avui encara no existeix. Per tant, no es tracta d’endevinar quines són les carreres del futur sinó de tenir una bona formació. I com es té una bona formació? sobretot quan s’estudia amb ganes. I per tenir ganes d’estudiar cal fer alguna cosa que et resulti interessant. *Tot el que tingui a veure amb la salut, perquè els països europeus cada vegada tenen una població més gran. Des de la infermeria fins a la neurocirurgia. O la genètica. Perquè ara hi haurà un augment exponencial de la quantitat de coses que podem fer amb la genètica. Google pot seguir l’evolució d’una epidèmia de grip sense preguntar res a cap hospital, només fent una correlació purament estadística de l’evolució de les consultes que es fan a Google. *S’ha d’evitar el simplisme de pensar que quan una taxa escolar és baixa el sistema és democràtic i solidari, i que quan és alta no n’és. Depèn de qui va al col.legi qui rep beques i quantes beques es reben i quant es gasta l’Estat. Als Estats Units el primer que fan és preguntar al mestre i al professor: “¿El que se m’està ensenyant és útil o no?” *Quants països hi ha que canviïn la Llei d’Educació tan sovint com passa a Espanya,des de l’any 1938 fins l’any 2014,unes Reformes escolars.Són bàsicament els països del sud de la Unió Europea, que estan convençuts que la societat funciona canviant una Llei i no a base de convicció i de consens. *L’Erasmus ha construït Europa,sí,el programa Erasmus ajuda la gent a tenir més obertura d’esperit. Hi ha hagut tres milions de joves durant els últims 25 anys que se n’han beneficiat. I arribarem als cinc milions, espero. En el pressupost de la Unió Europea l’Erasmus és el programa que més veu com se li augmenta l’assignació de tots, un 40%. Tindrem 14.700 milions d’euros en set anys. *Però hem de tenir clar -que la mobilitat no ha de ser una finalitat-. Ha de ser un mitjà que formi part d’una estrategia. Que sigui a través de la mobilitat dels estudiants i dels professors que hi hagi una millora del sistema.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada